1.209 visninger
|
Oprettet:
Terrier Brasileiro love ;)
13. jul 2011 Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 41 Svar: 480
13. jul 2011 Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 41 Svar: 480
HJÆLP, hunden er for tyk {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Vi begynder at blive bekymret for vores mindste hund, Cleo.
Hun er rigelig overvægtig! Hun får Royal Canin LIGHT + 3 tsk. dåsemad morgen og aften. Hun spiser ikke mere end højest 35-38 g. tørfoder om dagen. Hun har altid kunnet hoppe meget højt, stole, borde osv, men nu når hun prøver at hoppe op på en stol, falder hun baglæns ned på ryggen..
Vi kender ikke 'fifene' til en slankekur? Vi giver hende passende motion, slankefoder, og nedskæring i godbiderne. Det klær' hende heller ikke at være overvægtig! -Billederne i PROFILEN er ikke nye!!
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 988
jul 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 41 Svar: 480
I søndags var vi på 10 km tur gennem skove, over marker, op/ned ad bakker.
Hun har været på 'kur' i snart 2 mdr., men nu er vi virkelig ved at være opmærksomme på hende!
Vi har en hvalp/unghund, og det har været umuligt at holde Cleo fra hvalpefoderet, hun snupper ca. 6 små kugler hvalpefoder om dagen, ved ikke om det er nok til at hun ikke taber sig?
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
aug 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 152
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 988
Hvis det er så lidt mad hun stjæler burde det ikke gøre den store forskel medmindre det er kæmpe foderpille. På den anden side er hun ikke særligt stor..
Hvad med at droppe andre godbidder helt og kun bruge hendes foder.. Evt bruge det som godbidder hun arbejder for i løbet af dagen..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.389
Motion behøver ikke være i form af raske cykelture eller andet der slider på hunden, hvis den går med dårligdomme.
Men motion skal der altså til -som andre nævner kan svømning være en mulighed.
Og så til det med godbidder. Skær drastisk ned på dem. Hvis muligt, fjern dem helt, og mål så tørfoder op om morgenen og brug det til godbidder i løbet af dagen.
Diverse snacks er ofte synderen når hunden er overvægtig, simpelthen fordi vi jo ikke rigtigt holder regnskab med hvor meget vi egentligt fylder i hunden af den slags, og ofte heller ikke modregner det i hundens foder.
Så væk med gufferne -i hvert fald størst mulig omfang
jul 2011
Hun får agurker hver morgen ca. 8 skiver. Hvis hun får noget fra aftensmaden får hun kun rent kød.
Hvis jeg giver hende tørfoder som godbid, lugter hun ikke til det, når hun spiser tager hun vådfoderet hvor hun spytter tørfoderet ud(og snupper lidt om aftenen).
Hun skal rigtig have mellem 75-95 g. tørfoder om dagen, men spiser ikke mere end 35?
Hundesvømning har jeg ikke råd til 75 kr. pr. ½ time hvor man skal nå at skylle hunden før og efter badet, gøre rent efter brug, samt naturligvis også svømme.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.202
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
(link fjernet)
(går ud fra din beskrivelse ud fra at det er den her hun får)
tænker faktisk ud fra den her at hun kun skal have Maks 75g, derud over skal kød og dåsemad altså regnes med 6 tsk dåse mad dagligt der ikke er slanke baseret kan hurtigt ødelægge kuren på en lille hund , hvis hun så samtidig for kød fra aftensmaden så løber det rigtigt hurtigt op.
jan 2007
Hvad bruger du til godbidder? Måske du kan finde et mere fedtfattigt alternativ. F.eks. tørret kylling o.l. som ikke har nær det kalorieindhold man finder i mange af de godbidder man kan købe
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
jul 2011
Hun har jo fået ½ dåse af dåsemad førhen engang, så skar vi ned til 2/6 om dagen og nu 6 tsk.
Men grunden til at hun er blevet så tyk, er helt klart så meget hvalpefoder hun spiste i starten da vi fik Kenya (dec. 2012), da de stjal fra hinanden!
Godbidder er kyllingestykker, agurk eller royal Canin Educ som er slankebaseret.
Hvis vi undlader dåsefoder en dag, koger vi leverpostej op i vand og hælder over.
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.546
jul 2011
jul 2011
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 435
jul 2011
jan 2007
Min bader gerne året rundt, men skruer dog noget ned for svømningen i vinterhalvåret og plasker blot i vandkanten meget af tiden (det er efter eget valg -vi går ofte nær vand, og så kan de jo så bade eller lade være som de lyster)
Jeg ser intet problem i at lade hunden bade/svømme i sommerhalvåret, så længe de ikke efterfølgende skal ligge stille i blæst eller på anden vis koldt vejr.
-og det uanset om man har han eller tæve.
Ang foderet så tror jeg nu jeg ville finde alternativer til dåsemad over (eller finde et godt slanke-vådfoder) eller som CH siger, blande det i vand, så i kan skære en hel del ned på det.
Uanset hvordan man vender og drejer det, så er der jo kun en måde at tabe vægt på, og det er at spise mindre end man bruger...
At i allerede bruger "slankeguffer" er super -så bare vær opmærksom på ikke at bruge for mange af dem. En af de største syndere når hunde bliver overvægtige, er ofte de snacks de får i løbet af dagen. Det er ikke sikkert det er tilfældet hos jer, men det er da værd at være opmærksom på
jul 2011
I de her dage har jeg kogt noget leverpostej i vand og hældt over tørfoder UDEN andet, kun hvis der skulle være et lille stykke kylling fra aftensmaden.
Cleo hader generalt vand. Det er bruservand, regn, vandpytter, strande og pool, men ved ikke om det er muligt at vende hende til det. Vores unghund til gengæld ELSKER vand. Hun bliver nærmest ulykkelig hvis ikke hun for lov til at springe ned i en vandpyt, komme med i bad engang imellen, løbe ud i havvandet.
35-40 gram? Hun skal have rigtigt have 75 g. tørfoder om dagen af det slankemærke hun får? Men tror helt seriøst heller ikke hun spiser mere end 35 g.
jul 2011
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.905
Halveringen gælder både tørfoder og lækkerier.
Hun vejer jævnligt 300-400 gram for meget, da hun simpelthen er det mest madglade lille bæst, der findes og ekspert i at tiltuske sig lækkerier hist og her.
jul 2011
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.905
Whipperne har opdraget familien til hvad, der sker, hvis man efterlader mad
Til gengæld smider hun de 10% overvægt på 10-14 dage, når fodermængden halveres og det uden at motionen øges.
Mit gæt er, at din tæve i virkeligheden får mere mad, end du umiddelbart regner med.
Mål hendes fodermængde af om morgenen, både tørfoder og dåsemad (eller andet lækkert) og fordel det over hele dagen, giv hende intet andet end det afmålte.
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.546
Til sammenligning får min amstaff på 25 kg 150g foder om dagen fordelt på 2 måltider. Hun får så samtidig 300g gulerødder om dagen for at fylde maven. Hvis hun får mere bliver hun for tyk.
Jeg tror måske fodervejledningen siger 250g dagligt, men er ikke sikker.
Min PP får samme mængde tørfoder dagligt - men han forbrænder bare meget mere end den gamle før!
jul 2011
Tak
jan 2007
Min mors tæve der har lidt tendens til overvægt, får kun ca halvdelen af hvad der står på sækken.
Hunde har jo ikke allesammen samme forbrænding, samme aktivitetsniveau osv, og derfor kan man ganske enkelt ikke regne med det der står på sækken.
Mine bedteforældre har osse en evigt overvægtig hund. Nu er det besluttet at den SKAL tabe sig, og det gør de så ved at afveje alt spiseligt den får hver morgen, og det er så det den må få på en dag... ingen snacks eller godbidder udover det
Foderet er skåret drastisk ned, gåturene er sat meget op, og som lidt ekstra er der så lagt play-dates med nabohunden ind (de leger fantastisk sammen) fast flere gange ugentligt (de er jo gamle og kan ikke lige løbe med den e.l. og hunden kan ikke gå løs andet end i haven -så på den måde får den så ekstra motion).
For at den ikke er evigt sulten, får den så lidt grøntsager (osse afvejet) i maden.
Og ingen rester fra aftensmaden.
Igen: uanset hvordan man vender og drejer det, så er den eneste måde at slanke hunden på altså at give den mindre mad og/eller mere motion. Der er ingen tricks eller genveje.
Ang svømning så kn de fleste hunde lære det. Gaia ville ikke i vandet da jeg fik hende -højst pjaske lidt i vandkanten hvis Reiki gik i vandet.
Jeg gik med hende i vandet mange mange gange, og så blev hun ellers lokket ud. I dag er hun super glad for vand. Hun svømmer sjældent meget og længe, men stormer ud i vandet straks hun får snoren af, og svømmer så sine runder inden hun går over til at pjaske i vandkanten.
Reiki blev ganske enkelt smidt i vandet hvor han ikke kunne bunde, og har siden da elsket at svømme. Men han var osse i forvejen glad for vand, vikede bare ikke helt til at tro på at han kunne svømme. Det fandt han så ud af han kunne.
Min første tæve var vandskræk, men fik redningsvest på og så gik jeg med ud. I begyndelsen med en hånd i "hanken" på redningsvesten, for at hjælpe hende lidt (hun var ikke ret god til at svømme).
Hun blev aldrig rigtigt vandglad, men fandt da ud af at når jeg sagde hun skulle i vandet, så var det det vi gjorde, så længe jeg osse var villig til at gå med ud
jul 2011
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
I øvrigt ser den lav ud fordi der er meget vand i.
HJÆLP, hunden er for tyk